Een spook in de bedrading

Voor alle overige technische problemen, zoals remmen, banden, schokbrekers enz.

Moderators: Blackys_Boss, Bartjuuuh

pdons
Goed op weg..

Een spook in de bedrading

Bericht door pdons » 08 mei 2017, 17:51

sinds een tijdje spookt het een beetje in (de verlichting van) de auto. Lange tijd heeft :
1.) het achteruitrij-licht het sporadisch gedaan, wat wil zeggen dat ie het vaker niet deed dan wel;
2.) de lampjes van mn kentekenverlichting elkaar ook afwisselden met aan en uit gaan;
3.) de voorlampen snel stuk gaan tegenwoordig (dimlicht);
4.) in het instrumentenpaneel zijn er ook een paar gesprongen;
5.) dat tijdens het rijden, volgens mij, mijn gehele verlichting dimt en weer sterker wordt/afwisselt in sterkte....
6.) en dat mijn ruitensproeier pompje het dus laatst heeft begeven

Ik heb vanmorgen de stekkers van ruitensproeierpompjes doorgemeten en die geven ongeveer 12V aan, dus dat is mooi.
Zojuist heb ik even een van mijn voorlampen (dimlicht) doorgemeten met draaiende motor en verder stond er geen andere apparatuur aan. Hij zat constant rond 13.35-13.40 V. Dit betekent dus dat er meer spanning op de lampen komt de staan. Is dit de boosdoener voor de verkorte levensduur van de elektronica?
Heb het niet al rijdende kunnen meten, maar met toeren wat hoger piekte hij naar 13.40V, alhoewel ik niet weet hoeveel toeren ik toen draaide.

Ik vind het een beetje een eng verhaal, want het lijkt wel alsof steeds meer de geest begint te geven, en het zou toch zonde zijn als ik vanalles moet gaan vervangen.. :( (pompjes voor ruitensproeier zijn per stuk nieuw bijvoorbeeld al €53,-...?!?)

Graag jullie hulp/kennis/expertise/ervaring/medelijden.... ;) (praise)

Dank!
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

Tien
super geflipte r5 lijpo

Re: Een spook in de bedrading

Bericht door Tien » 08 mei 2017, 18:02

Hoe oud is de accu? als de accu te oud is en ver versleten dan gaat de laadstroom van de dynamo omhoog en gaat er vanalles stuk. pak een stekker die in de aanstekker past met een stuk snoer eraan daar je voltmeter aan hangen en zo kan je kijken wat rijdende weg je laadstroom doet.
is ook de maasakabel overal goed en goed schoon dat is ook heel belangrijk.

Probeer dit eerst maar eens dan kijken we verder.
r 5 TS 1978 KB-81-BH
r 5 TR 1988 TR-80-NN

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 08 mei 2017, 18:13

Ha tien, dank voor je reactie.

Is het belangrijk wat voor soort stekker dit is? Of nog beter gevraagd, wat voor stekker bedoel je? :lol:

De massapunten ga ik inderdaad even langs.
Heb overigens deze vraag ook in mijn project topic gesteld, maar we kunnen hem ook hier verder voeren!
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 08 mei 2017, 22:40

tot zo ver enigszins kunnen meten in aanstekerpunt tijdens het rijden:
bij 100 km/h tussen 13.94-13.99
bij 80 km/h schommelen tussen 13.80-14.20 geloof ik.

Heb het net gedaan terwijl het donker was en zelf de punten tegen het contact aan gedrukt, dus weet niet of de meting super precies was. Maar tijdens 100 km/h was ie aardig constant.

Ook lijkt het 'spoken' vooral voor te komen op het moment dat ik rijd. Bij stationair heeft ie er toch veel minder last van.

Accuspanning is 14.04 ongeveer bij stationair en alleen dimlicht aan
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

Tien
super geflipte r5 lijpo

Bericht door Tien » 09 mei 2017, 17:50

ja als ik je meet waarde lees zeg ik toch dat dat niet te veel is.
wat je ook zal kunnen doen is dus ff de spanings regelaar uit de dynamo halen en mooi
schoon maken en dan kan je gelijk zien of de koolbostels nog goed zijn.
het lijkt mij toch een piek te zijn.

en wat betref die stekker is dat gewoon een zwarte ronde pin met daar een stuk draad aan waar je iets mee op kunt laden of een lampje mee kan laten branden.

anders moet je er gewoon een x mee langs komen dan kan ik hem uitlezen op het diagno statsion. dan weet je zo wat er loos is.
r 5 TS 1978 KB-81-BH
r 5 TR 1988 TR-80-NN

okido
Net begonnen...

Bericht door okido » 10 mei 2017, 06:50

Die waardes zien er inderdaad niet zorgelijk uit. Er kunnen ook meerdere oorzaken zijn.

Controleer in ieder geval de massa-aansluiting op de accubak. Die corrodeert of gaat los zitten.

De draadboom in/naar de achterklep breekt vaak op het knikpunt.

Meet je voltage van je accu, deze moet liefst iets boven 12v zijn.

Koolborstels kunnen tekort zijn. Dan doen ze het soms wel en soms niet of minder.

Als de motor stationair draait, meet dan of de voltage op verschillende punten (dynamo, accu, achterlicht) hetzelfde is.

Succes

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 13 mei 2017, 06:51

Massa verbindingen hoop ik vandaag even na te kunnen gaan lopen.

Gisteren merkte ik plots dat als ik de kachel op de hoogste en warmste stand heb (het regende, dus wilde mn ruiten ontwasemen), dat mijn ruitenwissers langzamer wisten dan normaal. Dit gebeurde overigens alleen als ik vanuit stilstand optrok. Verlichting en radio stonden ook aan.
Zijn dit typische symptomen voor defecte accu, spanningsregelaar of dynamo of zo?

En hoe haal ik de spanningsregelaar eruit, is dat veel / lastig werk?
En nog een vraag mbt tot het meten van de massapunten: ik meet ze met draaiende motor neem ik aan? Rond welke waarden moeten de massapunten ongeveer zijn?

(praise)
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

Tien
super geflipte r5 lijpo

Bericht door Tien » 13 mei 2017, 12:25

Dat wijst op een slechte massa of spanings regelaar die spanningregelaar haal je met twee schroefjes zo eruit. en massapunten is gewoon een kwestie van ff loshalen en schoonmaken en weer netjes monteren. meestal is het het massapunt voor bij de accu.
r 5 TS 1978 KB-81-BH
r 5 TR 1988 TR-80-NN

okido
Net begonnen...

Bericht door okido » 13 mei 2017, 15:07

Je zet de twee draden van je multimeter op de min en plus van je dynamo. Dat zou 14.2 volt moeten zijn. Vervolgens laat je plus draad op de dynamo zitten en de andere gebruik je om de massapunten te meten. Als het voltage dan daalt met 0,2 volt of misschien zelfs 1 of 2 volt dan zit er een overgangsweerstand tussen het meetpunt en de dynamo. Zo kan je zoeken naar de plek waar de massa geen goede verbinding maakt.

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 26 mei 2017, 11:17

Nou, ik heb eidenlijk wat kunnen doen.

Heb alle punten nagelopen en schoongemaakt. Toen ik de auto weer startte en lichten, radio en blower aan had en was toeren maakte piekte het voltage naar 16.76..... zag ook de dashboard lampjes flink tekeer gaan tijdens die pieken... Duidt dit dan toch op spanningsregelaar?

EDIT: bij een tweede testpoging piekte hij niet meer maar bleef ie hangen op 14.10 met alles aan...... :?: :|

EDIT2: nu op 14.01

is net een liveblog op deze manier.. haha
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 11 nov 2018, 16:19

Over bovengenoemde euvel: dit bleek inderdaad de spanningsregelaar te zijn! Vervangen en liep weer als een tierelier!

Maar
Het spook is weer terug...!

Vijfje is laatst voor keuring geweest en dat verliep vlekkeloos! Enige wat niet bleek te werken was kentekenverlichting.. Bleek kabelbreuk te zijn bij de bedrading bij de achterklep. Nieuwe kabels ertussen gesoldeerd en alles werkt weer... Althans...

1. Zodra ik achterruitverwarming inschakel vliegt de zekering eruit (dit was wel al even aan de gang)
2. Waarschuwingslampjes op mijn dashboard doen het niet meer
3. Brandstofmeter doet het ook niet meer

De laatste twee punten zijn er sinds gisteren plots bijgekomen. Van het ene op het andere moment. Heb de auto gewassen en heb het daarna niet in de gaten gehouden, maar zou het wellicht zo kunnen zijn dat er ergens vocht tussen is gekomen waardoor het niet meer werkt? (dit geldt dus niet voor de achterruitverwarming)

Jullie een idee hoe uit te sluiten waar dit vandaan komt? En waar te beginnen? :?: (praise)

Dank alvast!
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

Blackys_Boss
Modder-eter
Modder-eter

Bericht door Blackys_Boss » 13 nov 2018, 09:01

Iets dergelijks heb ik ook eens gehad. Bleek de bedrading van de remlichten. Die was vernachelt door eerdere montage van een trekhaak, met die blauwe klemmetjes. De zekering voor de remlichten bleek ook voor de tellerbak te zijn.
"We're here in case things escalate, not to make sure that they do..."

I use billion dollar satellites to find Tupperware in the woods!

Download het werkplaatshandboek en meer van mijn server! Inloggen: gebruikersnaam en wachtwoord allebei CC

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 14 nov 2018, 17:20

Aha, ja, ik heb ook 'gedoe' gehad met de remlichten, maar geen trekhaak wat het evt zou kunnen veroorzaken. De 'unit' waar de lampjes in gaan is namelijk op meerdere punten enigszins gesmolten... :oops: Denk vanwege het probleem met de spanningsregelaar destijds (hoop ik...)
Maar dat staat geloof ik wel los van de achterruitverwarming.

Was er inderdaad achtergekomen dat de remlichten en tellerbak waren verbonden, en de zekering bleek toch door te zijn. Nieuwe erin en alles werkte weer, maar achterruitverwarming blijft eruit springen...
Die verwarming is, net als een lamp, een weerstand toch? Want als ik die kabelklemmetjes bekijk bij de achterruit verwarming lijkt het alsof beide punten een + hebben en eentje ook nog aarde? Normaliter is dit niet het geval toch? fluit
En 20A is juiste hoeveelheid als zekering voor de achterruitverwarming he?
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

Herman2002
Mij kun je alles vragen!

Bericht door Herman2002 » 14 nov 2018, 22:03

Een zekering zorgt ervoor dat de bedrading van je auto niet in de fik vliegt
en vervolgens je auto uitbrand.
(bij kortsluiting)

Dus niet gaan knoeien met zwaardere zekeringen.
Komen de raamlipjes niet tegen de achterklep aan ?

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 15 nov 2018, 01:08

Hmmm.. Laat mij dit morgen eens checken, maar geloof van niet...

Nee ik zal ook zeker geen zwaardere zekering erin zetten, maar de vraag was meer bedoeld om te bevestigen dat er een 20A zekering in gaat, en niet zwaarder ;)
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

Plaats reactie