Kleppen stellen F motor:

Voor alle problemen, tips, opmerkingen met betrekking tot de motor, uitlaat, motormanagement enz.

Moderators: Niekje, Rosvijf

Plaats reactie
rogiertrip88
Goed op weg..

Kleppen stellen F motor:

Bericht door rogiertrip88 » 25 aug 2017, 17:13

Hoi,
Ik zou graag zelf de kleppen willen stellen van mijn B18ft
Motor. Nou gaat dit met de shim plaatjes.
Iemand toevallig een uitleg hoe dit in zn werk gaat?
En miss een onderdeelnummer van welk gereedschap ik nodig heb? Heb een setje op het oog maar de beste man wist niet zeker of dit te gebruiken is bij deze motor.
Het principe stellen is me bekend, kom alleen een beetje in de knel hoe ik die plaatjes eruit krijg.

Alvast bedankt!
Renault 5 Gtx 1988 TT-14-KD
Renault 5 Gtx 1989 XV-61-GV
Renault 5 Tl 1986 PX-13-ZD

rogiertrip88
Goed op weg..

Re: Kleppen stellen F motor:

Bericht door rogiertrip88 » 25 aug 2017, 19:37

Ondertussen duidelijk hoe het zit.. Iemand een tip qua gereedschap wat ik aan kan schaffen.. Zie universele tools van midlock, is dit wat?

Rosvijf
Modder-eter
Modder-eter

Bericht door Rosvijf » 26 aug 2017, 11:13

Speling opmeten en bekijken hoeveel minder je nodig hebt.
Plaatje uit de stoter wippen, opmeten en berekenen welk dikker plaatje je nodig hebt.
Die erin leggen en klaar.

Je kan de stoters naar beneden drukken met een daarvoor geschikt gereedschapje en met een speciale tang het plaatje uit de stoter pakken. Met een sterke magneet wil het ook wel lukken.
Als je de distributie nog wil vervangen zou ik de nokkenas eraf halen, dan is het wisselen van de plaatjes zeer eenvoudig.

Nu weet ik niet of de B18FT een andere kop construktie heeft als de Renault F-motoren, als dit niet zo is, kan je het Midlock gereedschap voor de Renault F-motoren gebruiken.

Antonio.
Live life, love Five.

okido
Net begonnen...

Bericht door okido » 31 aug 2017, 08:27

Het is een vervelend systeem want je moet de plaatjes hebben. Als ze gesteld zijn ben je er wel lang vanaf.

Het is gewoon een F-motor. Met universeel gereedschap is het mij niet gelukt hoewel de verkoper de F-motor wel in het rijtje had staan. Ik heb het toen gewoon met schroevendraaier gedaan. Alleen het plaatje meteen naast de distributie was een crime om te verwijderen. Uiteindelijk heb ik de nokkenas gedeeltelijk losgehaald. Het risico is dan wel dat de afstelling verstoord raakt en het opnieuw moet.

Gelukkig kon ik een doos plaatjes lenen bij de garage. Verder is het opmeten en verwisselen.

rogiertrip88
Goed op weg..

Bericht door rogiertrip88 » 05 sep 2017, 17:41

Hartelijk dank voor de info, top weer (Y)
Inderdaad een rot systeem, maar het valt me reuze mee..
Heb ondertussen de kop eraf, nokkenas eruit en heb die van de gtx overgezet. Op engelse forums gelezen dat deze toch wat scherper reageert als de standaard b18 nokkenas. Nou nog even wachten op de tools, keerringen, dan stellen en de kop er weer op. Was iets te enthousiast en niet voor de tijd de speling gemeten maargoed.. Zo leer je wat Grin

Plaats reactie