nul compressie in één cylinder

Voor alle problemen, tips, opmerkingen met betrekking tot de motor, uitlaat, motormanagement enz.

Moderators: Niekje, Rosvijf

Moontje
Goed op weg..

Re: nul compressie in één cylinder

Bericht door Moontje » 24 jul 2017, 15:16

Is het niet mogelijk alleen de compressie veren te wisselen dan laat je de derde veer (olieschraapveer) lekker zitten. Als dit mogelijk is maak je het je eigen een stuk makkelijker. als de auto verder niet al te veel olie verbruikt zou ik het zo laten en alleen de compressie veren verniewen. Let wel even op de slotspeling die de veren moeten hebben. De nieuwe veren bovenin de cilinder leggen en de slotspeling meten met voelermaat en indien gewenst op maat slijpen.

Jur
Net begonnen...

Bericht door Jur » 25 jul 2017, 10:35

Alleen de compressieveren vervangen zou wel de (relatief) simpelste oplossing zijn. Alleen kan ik dan niet de schraapveer en de zuiger checken, dus moet daar dan maar het beste van hopen.

Dat van die cylinderbuspakking(dikt)en is mij bekend, en idd een (extra) nadeel van de bus demonteren. Het krukasalternatief lost dat wel op maar is natuurlljk ook weer zo wat - om maar te zwijgen van alle zuigerveren + de keerringen vervangen (hoewel dan idd wel zo logisch).

Enfin, wordt een dezer dagen vervolgd, waarvan hopelijk ook wat foto's (beetje druk i.v.m. bovendien a.s vakantie).

Jur
Net begonnen...

Bericht door Jur » 05 sep 2017, 22:20

Tot mijn grote genoegen en nog grotere opluchting kan ik melden dat de operatie geslaagd is.

Eerst cylinderbus gehoond. Omdat de zuiger er nog in zat, was alleen bovenste 2/3 deel hoonbaar, maar dat is toch het belangrijkste (qua loopvlak zuiger).

Nieuwe zuigerveren gemonteerd m.b.v. een drietal plastic stripjes rondom (geknipt uit een petfles, oude motortruc) om ze goed in de zuigergroeven te krijgen. Daarna met zuigerverentang (of hoe heet zo'n ding ook weer?) zuiger inc. veren terug in cylinderbus. Goed voelbaar bij op en neer bewegen met de hand van drijfstang waren verendruk en het gehoonde deel van de bus.

Big end gemonteerd en toen carterpan. Dat wens je je ergste vijand niet toe, liggend onder de auto (op assteunen) pan met pakking op zijn plaats houden en dan 14 boutjes in- en aandraaien op onmogelijke plekken.

Kop monteren enz relatief recht toe recht aan. Tip van een Peugeot site: in de 2 voorste buitenste cylinderkopboutgaten (dus op de carterhoeken) M10 draadeinden met schroefsleuf bovenin, daaroverheen de koppakking en dan de kop compleet met spruitstuk en carburateur, 8 kopbouten indraaien, dan de draadenden eruit en daar ook de laatste 2 kopbouten erin. Alles in een keer goed op zijn plek.

Starten, warmlopen, kopbouten natrekken, en rijden maar. Nu alleen nog wat losse eindjes naregelen - waaronder de beloofde fotos, maar dat wordt een nieuw/apart topic, later.

Plaats reactie