(Oldtimer)Verzekering indien 5 enige auto?

Alles wat niet met een specifiek beschreven topic te maken heeft, maar ook geen onzin is, kan in dit deel van het forum gemeld worden.

Moderators: TheBoss, Niekje, GTE (Sjoerd)

eilleen333
Net begonnen...

(Oldtimer)Verzekering indien 5 enige auto?

Bericht door eilleen333 » 29 feb 2016, 14:35

Net een heel verhaal getypt, verkeerd geklikt, en foetsie... Zucht!

Maar ik heb de 5 nu in een standaard autoverzekering van de VVAA (verzekeraar voor mensen met een medisch beroep). Ik betaal daar ongeveer 23 euro per maand voor.
In de eerste drie jaar dat ik de 5 had stond deze op mijn moeders naam, ook in de verzekering bij de VVAA. Ik was immers nog (heel schattig!) beginnend bestuurder en dat betaal je een fortuin aan verzekering. Heb hem alleen WA verzekerd. Mijn moeder heeft nog een Twingo, dus de 5 stond als tweede auto, met 80% korting op de verzekering door het hoge aantal schade vrije jaren van mijn moeder.
Sinds oktober staat de 5 op mijn naam, en heb ik de verzekering ook bij de VVAA laten lopen, omdat ik daar de 3 schadevrije jaren die de 5 al had gereden over kon nemen. Helaas niet allemaal, anders was het lekker mega goedkoop gebleven, haha!

Maar ik zat zo eens te kijken naar de mogelijkheden voor een oldtimer verzekering, omdat iedereen het daar steeds over heeft. Maar ik loop tegen een aantal dingen aan:

- Bij veel oldtimerverzekeringen bouw je geen schadevrije jaren op. Dat is voor mij nadelig. Ik 'moet' er ooit een auto bij die een paardentrailer kan trekken en dan is schadevrije jaren wel fijn als ik een nieuwe en dure auto aanschaf. Scheelt me dan een hoop geld. Maar dit zal pas over 2-5 jaar zijn denk ik. Dus mijn schadevrije jaren moeten wel doorlopen de komende jaren.
- De VVAA heeft ook een oldtimerverzekering, maar daar staat dit in de polisvoorwaarden: "3.4 U bent uitsluitend verzekerd als u een andere auto heeft voor dagelijks gebruik en waarvan u eigenaar en kentekenhouder bent." Dus dat kan niet als ik alleen de 5 heb staan? Edit: Dit staat verderop nog: "Auto voor dagelijks gebruik
7.17 Wij vergoeden geen schade en verlenen geen hulp als
blijkt dat u tijdens de gebeurtenis geen andere auto heeft voor dagelijks gebruik."

- Via http://www.oldtimerverzekeringvergelijken.org was de goedkoopste Onna onna voor 350 euro per jaar. Wat nou goedkoop??? Dan ben ik nu goedkoper uit.
- Vaak mag je bv 3 maanden in de winter niet rijden. Dat is voor mij niet echt een optie. Heb geen stalling/garage voor de 5 en bovendien gebruik ik hem het hele jaar rond. Nou zou opstallen niet echt een probleem zijn. Ondanks de afkickverschijnselen Grin red ik het wel even zonder de 5, maar dat kost me sowieso meer dan hoe de situatie nu is (met uitzondering van 'slijtage' door het altijd buiten staan). Eventueel ben ik wel bereid om hem in de winter op te stallen, maar dit heeft niet echt de voorkeur. Hoewel het voor de auto wel fijn is, denk ik.
Momenteel kan ik de auto missen, omdat ik zeer dicht bij mijn werk woon, dus op de fiets kan. Echter heb ik vanaf mei dit jaar geen OV meer, dus vermoedelijk moet ik dan met de 5 naar de faculteit omdat het OV simpelweg een stuk duurder is en ik zo vroeg op school moet zijn dat OV vaak niet eens kan.

Maar ik neem aan dat de meeste van jullie de 5 als tweede auto hebben? Maar heeft iemand geniale ideeën met betrekking tot verzekeren?
Zitten er aan een oldtimerverzekering verder nog voordelen? Met andere woorden: Heeft overstappen voor mij überhaupt zin?!

Bij de VVAA krijg ik momenteel 75% korting (trede 10 noemen ze dat) mede door de schade vrije jaren en het feit dat ik nog student ben (nog een ruim jaar). Weet niet precies of het tarief gaat veranderen als ik afgestudeerd ben, maar dan heb ik er ook weer 2 schade vrije jaren bij (als het goed is, haha!).

Alvast bedankt voor de suggesties en het feit dat je alles gelezen hebt!!
Een R5 1.4 cosmopolitan automatic en een Haflinger paard. Samen 68 PK ;)

Tien
super geflipte r5 lijpo

Re: (Oldtimer)Verzekering indien 5 enige auto?

Bericht door Tien » 29 feb 2016, 18:05

ik heb voor mijn 5 een zomer verzekering en kost iets van 84 euro.
en mag ze in de wintermanden niet op de weg.
r 5 TS 1978 KB-81-BH
r 5 TR 1988 TR-80-NN

eilleen333
Net begonnen...

Bericht door eilleen333 » 29 feb 2016, 19:11

Heb door gezocht en het lijkt erop dat iets anders dan wat ik nu heb geen optie is. Scheelt dat het al niet duur is.
Maar auto te jong, ik te jong, auto niet getaxeerd, auto te goedkoop... Allemaal dingen waardoor ik uitgesloten word. En het feit dat het mijn enige auto is... Dat is eigenlijk het grootste 'probleem'

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 29 feb 2016, 19:19

€23,- per maand is niet zo heel veel toch? Ik ben ook student en zit bij een gewone maatschappij, ik betaal €30,- per maand WA + inzittendenverzekering. Tja, het is niet heel weinig maar voor oldtimer val je er inderdaad al redelijk snel buiten. Je zou misschien de auto op je moeders naam kunnen zetten en opgeven bij de verzekering dat jij de tweede bestuurder bent, dan ben jij ook verzekerd (geloof dat het zo werkt maar weet het niet precies).

Maar wat je zegt, nu bouw je schadevrije jaren op die op jouw naam staan. Als je dan iets groters koopt voor je trailer heb je daar gelijk ook weer het voordeel van.
Ik vind de voorwaarden voor een oldtimerverzekering daarnaast ook wel erg veeleisend voor als het niet je tweede auto is.
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

eilleen333
Net begonnen...

Bericht door eilleen333 » 29 feb 2016, 20:16

Daarom is de auto inderdaad op mijn naam gegaan. Sowieso wilde ik dat, het is mijn ding en ik regel de dingen graag zelf.
Daarbij valt het qua prijs erg mee en kan ik nu mooi schadevrije jaren opbouwen. Heb ik straks alleen maar profijt van.

Denk dat het beter is om het zo te laten tot ik een andere auto heb die ik als eerste auto kan opgeven. Tegen die tijd is de auto ook al weer een jaartje dichter bij wettelijk oldtimer zijn;)

Niekje
Administrator
Administrator

Bericht door Niekje » 29 feb 2016, 21:21

A. waarom zou je een oldtimerverzekering willen?
B. informeer eens bij diverse verzekeraars...

De enige auto's waar wij in rijden hebben Renault 5 achterop staan. Niks geen tweede auto dus. Ze worden ook gewoon fulltime gebruikt (ik rij zeker 25.000 km per jaar met de Baccara).

Als je overstapt van verzekering nemen ze voor zover ik weet gewoon de info over de trede over. Dus wellicht juist zinvol om nu over te stappen!

Ik heb onze auto's verzekerd bij Centraal Beheer. Omdat zij niet moeilijk doen over de hoeveelheid auto's die op je naam staan. En niet moeilijk doen als je regelmatig wisselt van auto.

- de 5 TR kost € 8,77 per maand (WA plus glasschade) plus € 4,16 per maand voor de inzittendenverzekering (totaal
- de 5 Baccara kost € 9,67 per maand (WA plus glasschade) plus € 4,16 per maand voor de inzittendenverzekering
"Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging zal je hem nooit meer op zien gaan..."

Download het werkplaatshandboek en meer van mijn server! Inloggen: gebruikersnaam en wachtwoord allebei CC

eilleen333
Net begonnen...

Bericht door eilleen333 » 29 feb 2016, 21:50

Ik dacht dat een oldtimerverzekering voordelen kon hebben, zeker omdat zoveel mensen er over beginnen.
Ik zal eens kijken bij centraal beheer:)

GTE (Sjoerd)
Modder-eter
Modder-eter

Bericht door GTE (Sjoerd) » 01 mar 2016, 09:25

uhh 25euro per maand is toch niet zo'n drama? als je goedkoper wilt rijden moet je een fiets nemen... wat een werk voor een tientje...
R5 GTL 1987, '84 oer5 5th Avenue, R5 '89 GTE,

eilleen333
Net begonnen...

Bericht door eilleen333 » 01 mar 2016, 09:46

GTE (Sjoerd) schreef:uhh 25euro per maand is toch niet zo'n drama? als je goedkoper wilt rijden moet je een fiets nemen... wat een werk voor een tientje...

Gelukkig heb ik dat niet gezegd;) vroeg me af of er voordelen aan zouden kunnen zitten. Niet dat ik voor een duppie op de eerste rij wil zitten.
T is alleen dat veel mensen erover begonnen, dus ikvroeg me af hoe en wat, en dacht dat het wel heel veel voordeel zou moeten geven.
maar als ik ergens makkelijk op kan bezuinigen, dan doe ik dat. Heb behoorlijk hoge vaste lasten voor een student (zelfs exclusief auto), dus dan is elk tientje mooi meegenomen, haha!

Tien
super geflipte r5 lijpo

Bericht door Tien » 01 mar 2016, 19:45

eilleen333 schreef:Heb door gezocht en het lijkt erop dat iets anders dan wat ik nu heb geen optie is. Scheelt dat het al niet duur is.
Maar auto te jong, ik te jong, auto niet getaxeerd, auto te goedkoop... Allemaal dingen waardoor ik uitgesloten word. En het feit dat het mijn enige auto is... Dat is eigenlijk het grootste 'probleem'
dan koop je er een bij dan heb je er twee :mrgreen:
r 5 TS 1978 KB-81-BH
r 5 TR 1988 TR-80-NN

eilleen333
Net begonnen...

Bericht door eilleen333 » 01 mar 2016, 20:24

Staat wel in de planning. Maar eerst 'even' afstuderen en een baan en een huis (met garage voor m'n 5) vinden, haha!

pdons
Goed op weg..

Bericht door pdons » 01 mar 2016, 20:29

'even'... Zo gepiept toch?! :P

Ik heb al de luxe van een schuurtje waar ik mn fiets droog kan houden, ben al goed op weg.. Haha
Mercedes W123 300D '81
Mercedes W123 280CE '83

Renault R5 TR '90
Royal Enfield '90

eilleen333
Net begonnen...

Bericht door eilleen333 » 01 mar 2016, 20:52

Mijn beide fietsen staan gelukkig wel droog. Zo jammer dat ik de 5 niet door de deur van de schuur geperst krijg!
Nou ja, het wil wel, maar dan kan ik elke week de zijkanten laten uitdeuken en spuiten, haha! Wel erg jammer, de deur had net ietsje breder moeten zijn... Maar t is niet mijn huis en mijn garage, dus kan er weinig aan veranderen.
Hoop wel dat ik (als ik later groot ben) iets van een carport of garage kan krijgen.

Tien
super geflipte r5 lijpo

Bericht door Tien » 01 mar 2016, 22:30

een garage kost maar 1500 euro :mrgreen:
ff een zaterdagje bouwen en klaar (Y)
en dan heb je nog eens een nette garage ook.
r 5 TS 1978 KB-81-BH
r 5 TR 1988 TR-80-NN

eilleen333
Net begonnen...

Bericht door eilleen333 » 02 mar 2016, 00:25

Zou wel willen, maar kan hem nergens kwijt. Ik woon in een flat, 8e verdieping, haha!
Maar over een ruim jaar ben ik afgestudeerd dierenarts, dus ik ga ervan uit dat ik dan wel wat beters kan krijgen dan een studentenflat ;)
Tot die tijd hou ik de 5 op de weg door de nodige reparaties/onderhoud. Als ik hem droog kan zetten gaat ie helemaal door de molen :) . Misschien een beetje onhandig en onlogisch, maar het is even niet anders nu ik nog student ben. Heb wel gekeken naar garageboxen, maar dat is logistiek geen doen met werk in Zwolle, studie ik Utrecht. Dan zou ik er een in Zwolle en 1 in Utrecht moeten huren... En dan hebben ze weer geen boxen op de Uithof en fietsen vanaf BV Zeist naar de Uithof is in je eentje niet echt een aanrader... Dus dan schiet het voor geen meter op en kost het klauwen met geld.
Nou vind ik het niet erg om geld in de 5 te stoppen, maar het moet wel zin hebben...

Toen ik de auto kocht was het de bedoeling dat ie na een jaar weer weg zou gaan... Maar goed... Jullie snappen hoe het gaat. Als je dan een 5 hebt, dan is het moeilijk om er afstand van te doen, haha! Dus ik heb besloten datttie blijft, en bij mij (hopelijk) lekker oud mag worden :) . Nog heel eventjes afzien...

Plaats reactie