Nieuw project: Renault 5 Automatic!

Ben je met een speciaal project bezig? een vijf aan het ombouwen naar iets anders, of (beter nog) iets anders aan het ombouwen naar een 5? Al je project verhalen kun je hier kwijt!

Moderators: Blackys_Boss, Rosvijf

Automatic
Ik ben nieuw hier...

Nieuw project: Renault 5 Automatic!

Bericht door Automatic » 05 jul 2018, 17:32

Hoi! Eerst even voorstellen: de namen zijn Jelle van der Vlugt en Bryan van Haaren, beiden 27, beiden woonachtig in Zoetermeer en in onze vrije tijd knappen we graag oldtimers en youngtimers op. Na onder andere meerdere Volvo 340's, een deelparticipatie in een Renault 4 en idem in een Vauxhall Cavalier, vonden we het tijd voor de volgende stap. We hadden geen haast met de keuze voor de juiste auto en uiteindelijk liepen we haar tegen het lijf...

Een Renault 5 Automatic (verdere typebenaming onbekend), import uit Frankrijk (2012), bouwjaar 1985 én.... met slechts 67.000 kilometer op de klok. Met import is dat altijd spannend natuurlijk, want hoe goed is de auto gedocumenteerd? Welnu, ene mevrouw Clement uit zuid-west Parijs is tot 2012 de eerste en enige eigenaresse geweest van deze R5, die overigens ook al die tijd bij Renault in Frankrijk is onderhouden. Alle facturen, bonnen, garantieclaims etc. zitten er nog bij, handgeschreven en wel. Na 2012 lijkt de auto echter een beetje verloederd te zijn, de Hollandse eigenaars die de auto heeft gehad zijn er duidelijk niet zo zuinig op geweest.

Ik heb maar één foto (we hebben hem namelijk gister pas gehaald), meer volgen later.
Afbeelding

Goed. 67.000 gereden dus, origineel. Staat? Matig, maar dat is dan ook de uitdaging. Bodem is hard, behalve op de dorpel tussen de voor en de achterdeuren in. Schijnt vaker voor te komen, dus we maken ons er nog geen zorgen om. Los van was tectyleerwerk aan de remleidingen en 4 banden, is het onderstel van de auto in prima staat. Wel tikt er tijdens het rijden iets tegen de carrosserie als je remt - we verdachten natuurlijk gelijk de uitlaat, maar die zat goed vast op het oog - en we moeten nog achterhalen wat dat is.

Zorgelijker is het zogenaamde 'hartslag-lampje' wat brandt als je de auto start en het nogal beroerde stationair lopen dat de auto daarna doet. Eenmaal in beweging rijdt ze als een zonnetje, maar stationair bonkt en pruttelt het nogal. We vermoeden de carb, ontsteking ziet er goed uit.

Er zit olie in de koelvloeistof, wat doet vermoeden dat de koppakking eraan is. We zoeken nog een set originele wieldoppen en de voorbumper zit los (is al besteld). De remschijven zijn dun en geribbeld en de fuseekogels moeten gedaan worden. Al met al dus nog zat werk en er zal nog wel meer uit gaan komen, we hebben slechts even een snelle blik geworpen. Het was al laat en we gaan vrijdag weer verder. We hebben nog weinig onderzoek gedaan naar onderdelenvoorziening, maar dat komt vast - wellicht met jullie hulp - wel goed. Vinden jullie van haar?

Any thoughts, anyone?
Laatst gewijzigd door Automatic op 06 jul 2018, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Niekje
Administrator
Administrator

Re: Nieuw project: Renault 5 Automatic!

Bericht door Niekje » 06 jul 2018, 05:57

Welkom! De onderdelenvoorziening hoef je je niet druk over te maken, het meeste is nog prima te krijgen.

Dat hartslaglampje geeft aan dat er problemen zijn met de automaat. Mogelijk een kwestie van de gasklepweerstand op de carburateur afstellen. Kun je eens kijken hoe de automaat bakolie eruit ziet?

Waar hoor je dat rammelende geluid? Voor? Achter? Hitteschild ergens?
"Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging zal je hem nooit meer op zien gaan..."

Download het werkplaatshandboek en meer van mijn server! Inloggen: gebruikersnaam en wachtwoord allebei CC

Gerard
Super geflipte r5 lijpo

Bericht door Gerard » 06 jul 2018, 08:00

ah fantastisch. success met het project en voor automaat vragen moet je bij Niekje zijn maar die heft zich al gemeld zie ik.
wat kan mij dat nou schelen

lampie
Goed op weg..

Bericht door lampie » 07 jul 2018, 20:03

Mooi nog een super 5 in zoetermeer je zal wel eens een rode zien rijde die is van mij waar klus je ?
Dan kom ik eens kijken
Toch leuk zo een super 5

woutosaurus
Net begonnen...

Bericht door woutosaurus » 08 jul 2018, 18:38

leuke projectauto! Bij mijn Fuego automatic uit 1982 brandt bij het starten het "gele automaatlampje" Het dooft na de eerste meters rijden. Dit hoort ook zo te werken en is een controlefunctie van de computergestuurde automaatbak. Geen idee of dat bij jullie 5je ook zo werkt.

Als je wilt heb ik digitaal een Engelstalig Renault werkplaatshandboek van de MB, MJ en ML automaatbakken. Zeer handig.

Automatic
Ik ben nieuw hier...

Bericht door Automatic » 18 jul 2018, 17:22

Goedemiddag heren!

Dank voor de enthousiaste ontvangst!

Inmiddels zijn we alweer een heel stuk verder met de 5.
We zijn uiteraard nog niet klaar, maar dat was dan ook nog niet de bedoeling.

Na een hoop gestoei, is het ons gelukt om de remschijven en remblokken voor te vervangen. Dit was een van de meest urgente klussen, omdat de auto echt ijzer op ijzer remde. Aangezien we het motorblok uit de 340 kennen en deze carburateur ook eens onder handen genomen hebben, vonden we het niet stationair lopen van de auto iets minder interessant. De remmen zaten duidelijk al 33 jaar aangekoekt, maar na veel gepruts en geklier is de auto nu voorzien van een hagelnieuwe remmenset. Verder hebben we direct maar even een beurt met bougies en alle filters gedaan; kan nooit kwaad.

De voorbumper van de Cinq zat nagenoeg los en bij nadere inspectie bleek dat deze nog hing op welgeteld 1 ophangpunt en 'leunde' op de onderste twee steunen. Een nieuwe (imitatie) bumper kostte welgeteld €24 euro en ziet er exáct hetzelfde uit - daar hoefden we dus niet lang over na te denken. Deze zat er dan ook snel op.

Bij nadere inspectie van de koelvloeistof konden we zien dat er geen olie in de koelvloeistof zat, maar dat dit gewoon roestwater was. Daar de auto goed op temperatuur blijft, maar we wel lekkagesporen zagen bij de waterpomp, hebben we besloten deze maar te vervangen. Niet echt noodzakelijk, maar wel verstandig, zo dachten wij. Dat was een beslissing die ons nachtrust heeft gekost... Drie van de +/- 14 bouten braken af en kwamen pas na heel veel moeite los uit het huis. We hebben het systeem volledig geflusht en we zagen bij het loshalen van de pomp en het huis, dat de pakkingen ook bijna weg waren. Kon geen kwaad dus, voor die paar tientjes.

Daarnaast merkten wij op dat de grootlichtfunctie alleen werkt als hij er zin in heeft, en dat de claxon helemaal niet functioneert. Een snelle inspectie leert ons dat de claxon zelf nog wel werkt én dat we stroom hebben op de plus, maar dat de aarding niet goed zit. Weet nog niet of het met elkaar te maken heeft, daar zowel het grootlicht als de claxon natuurlijk aan dezelfde stengel vastzitten.

Tot zover hebben wij het van de week even gelaten. Vanavond gaan we weer de brug op en gaan we haar weer vullen met koelvloeistof + ontluchten (hopen dat het goed gaat, ik zag drie nippels dus dat wordt nog wat). Als we tijd hebben trekken we de achterwielen er nog even af om te kijken hoe de remmen en de lagers eruit zien. Dit weekend gaan we hopelijk voor de carb en de kleppendekselpakking.

Verder nog op zoek naar de volgende onderdelen, weten jullie wellicht iets te vinden voor me?
- Wieldoppenset origineel 13"
- Radio (liefst origineel)
- Pakkingsset voor de carburateur

@Lampie
Mooi nog een super 5 in zoetermeer je zal wel eens een rode zien rijde die is van mij waar klus je ?
Dan kom ik eens kijken
Haha ze rijdt nog niet, momenteel staat ze in de bedrijfsvoorraad van mijn werkgever aangezien er nog geen APK op zit en we voorlopig nog even bezig zijn. Kost natuurlijk minder geld dan schorsen.

Ik werk zelf bij Suzuki Leiden en mijn baas en ik sleutelen graag 's avonds, waardoor hij ook zo coulant is om mij de werkplaats te gunnen voor mijn eigen projectjes. Zodoende! Ik heb dus een werkplaats met lucht, licht, water en professioneel materieel, beter kan niet!

@Woutosaurus
leuke projectauto! Bij mijn Fuego automatic uit 1982 brandt bij het starten het "gele automaatlampje" Het dooft na de eerste meters rijden. Dit hoort ook zo te werken en is een controlefunctie van de computergestuurde automaatbak. Geen idee of dat bij jullie 5je ook zo werkt.
Ik weet ook niet of het zo werkt, maar hij gaat idd uit zodra je gaat rijden. Hij rijdt en schakelt verder ook prima, dus ik laat het voor nu even zo :)

gtt_ht
Mij kun je alles vragen!

Bericht door gtt_ht » 18 jul 2018, 19:10

De passie en liefde spat eraf, althans goed bezig (Y)
DD

Herman2002
Vijfjes-expert

Bericht door Herman2002 » 18 jul 2018, 21:02

De grootlicht stengel heeft wel eens last van slechte contacten (dus ook de toeter),
maar deze is openpeuterbaar.
Wel moet je hem hiervoor uit het dashbord zien te krijgen,
maar dat zou in principe moeten lukken als je de stuurkolom laat zakken
(bouten, moeren en verstopte schroefjes).
En het stuur er even af halen, ook handig

Pakkingen voor de weber knip je met een scherp nagelschaartje.
Meteen dan ook even controleren of de tweede trap goed werkt,
en of de voet vlak is.
Verder de weber vooral dicht laten.
Slecht lopen komt bijna nooit door een carburateur

Automatic
Ik ben nieuw hier...

Bericht door Automatic » 19 jul 2018, 08:17

Herman2002 schreef:De grootlicht stengel heeft wel eens last van slechte contacten (dus ook de toeter),
maar deze is openpeuterbaar.
Wel moet je hem hiervoor uit het dashbord zien te krijgen,
maar dat zou in principe moeten lukken als je de stuurkolom laat zakken
(bouten, moeren en verstopte schroefjes).
En het stuur er even af halen, ook handig
Dank voor de tip! Gaan we zeker mee werken.

Sfeerfoto! We hebben haar gedoopt: #ProjectR5. Staat overigens naast #ProjectR4 Grin
Afbeelding
Hier staat ze dan, wederom op de brug om verder technisch klaargemaakt te worden. Ik baal een beetje van het import kenteken maar de historie maakt veel goed!!

Gisterenavond de motor gevuld met koelvloeistof en ontlucht, duurde langer dan gedacht om dat op gang te krijgen maar het was dan ook even aanpassen want dit ontluchtingssysteem was ons nog vreemd tot dan. Is uiteraard wel gelukt uiteindelijk.

Toen wij besloten om vervolgens de carburateur eens wat beter te inspecteren, konden we al snel zien dat deze een los slangetje en dus een vacuümprobleem had. Snel opgelost en ze draait weer perfect stationair.

Nu gaan we dus verder met het werkend maken van de klaxon, de banden en overigens met het repareren van het raammechaniek RV, die het gisteren ter plekke begaf gek genoeg. Ook doet de voorsproeier het niet - althans.... Hij sproeit wel als we het stekkertje van de achterruitsproeier op de voorruitsproeier aansluiten. Daarmee sluiten we dus uit dat het pompje kapot is, maar dat moet dus iets elektrisch zijn. We waren er al bang voor.

Voor nu dus urgent:
- stroomvoorziening sproeier
- raammechaniek
- banden (4 stuks)
- massaprobleem klaxon

Tot slot, nog even een afbeelding van Team Beunhaas op locatie :)
Afbeelding

wilfredjeuh
Net begonnen...

Bericht door wilfredjeuh » 19 jul 2018, 11:01

Waaauw, wat ziet dit eruit als een gaaf project zeg! Doet me heel erg denken aan het moment dat wij onze eveneens witte R5 kregen. Ook inderdaad hele koelsysteem aangepakt, maar dat leek er toch minder slecht uit te zien dan waar jij het net over hebt. Wel gemerkt inderdaad dat de waterpomp niet makkelijk loskomt, maar destijds de tip gehad om op elke bout een flinke hamerklap te geven. Daardoor hadden wij maar 1 afgebroken bout.. Handig voor de volgende keer laten we maar zeggen ;)

1 ding uit je verhaal valt mij op en daar had ik dan ook een vraag over...
Toen wij besloten om vervolgens de carburateur eens wat beter te inspecteren, konden we al snel zien dat deze een los slangetje en dus een vacuümprobleem had. Snel opgelost en ze draait weer perfect stationair.
Wij hebben dus ook een vacuümprobleem met onze R5. Heeft het vacuümprobleem dat je hier omschrijft te maken met vacuüm op de brandstoftank, of met het motorvacuüm? Wij hebben namelijk voornamelijk met warm weer het probleem dat de benzinetank of onder druk komt te staan, of onder vacuüm. Kan het echt met een simpel los slangetje in de carburateur te maken hebben? Ik ben helaas veel minder technisch, dus ik durf 'm ook niet zomaar open te maken, maar dat zou wel een geweldige oplossing voor ons probleem zijn.

(Ik ben zelf dagelijks in Leiden vanwege werk, dus ik wil best even een keertje langsrijden, als het niet teveel werk is?)

Herman2002
Vijfjes-expert

Bericht door Herman2002 » 19 jul 2018, 19:38

Voor wilfredjeuh

"Vacuum op de tank"

De tank heeft 3 slangen 1 ervan is de be- en ontluchting van de tank.
Deze slang loopt naar de vuldop van de tank, maar dan in de wielkast.
Daar hangt dan een soort van beluchtingsklepje, die schiet wel eens los,
en dan werkt ie niet meer.
Heeft dus niets te maken met vacuum op de carburateur

Herman2002
Vijfjes-expert

Bericht door Herman2002 » 19 jul 2018, 19:46

Het goed ontluchten van het koelsysteem is heel eenvoudig en even eens erg belangrijk.
Men heeft hiervoor de overal aanwezige zwaartekracht nodig.

Je plaatst de gevulde expansie tank boven de linker koplamp tegen de motorkap aan.
Vervolgens ga je aan de slag met de drie nippels in de buurt van de waterpomp,
(deze met beleid losdraaien)
Je begint met de laagst gelegen nippel en eindigt met de hoogt gelegen nippel.

Verder is het ZEER raadzaam om de motor inwendig te ontkalken.

Herman2002
Vijfjes-expert

Bericht door Herman2002 » 19 jul 2018, 19:50

Waterpomp boutjes is een probleem bij vele oudere renaults
De kop is van aluminium en de boutjes zijn van ijzer, dit is vragen om moeilijkheden.

Mijn ervaring is, om bij een hete kop aan de boutjes te gaan "wiebelen".

Herman2002
Vijfjes-expert

Bericht door Herman2002 » 19 jul 2018, 19:57

Voor de " Automatic - boys"

Niet werkende ruitensproeier (voor), waarschijnlijk ook de schakelaar.

Wieldeksels, artvo punt nl al gebeld ?

Radio, veel philips werd er destijds gebruikt, vast wel te vinden op marktplaats.

En gave "smoelen-foto" 3333ch

Blackys_Boss
Modder-eter
Modder-eter

Bericht door Blackys_Boss » 20 jul 2018, 07:46

Automatic schreef:het repareren van het raammechaniek RV, die het gisteren ter plekke begaf gek genoeg.
Ja, dat doen ze. Na 30 jaar is het kunststof gaar. Probeer een originele te scoren, of kijk of je deze kunt herstellen. Nieuwe imitatie is troep, houdt het nog geen 30 dagen vol.
"We're here in case things escalate, not to make sure that they do..."

I use billion dollar satellites to find Tupperware in the woods!

Download het werkplaatshandboek en meer van mijn server! Inloggen: gebruikersnaam en wachtwoord allebei CC

Plaats reactie