Spoorverbreders: mag dat?

Voor vragen over styling, of beschrijf wat je allemaal aan je 5'je gedaan hebt om hem er zo mooi mogelijk uit te laten zien!

Moderator: Rosvijf

$teven
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Spoorverbreders: mag dat?

Bericht door $teven » 06 mar 2007, 08:52

Ik heb 4 Laguna-velgen die ik gister op m'n Express wilde leggen. Voor pst het prima, maar achter komen ze tegen de binnenkant van de carosserie aan. Nu wilde ik dit oplossen door spoorverbreders van 5 mm ertussen te doen, maar bij de garage net werd gezegd dat je helemaal geen spoorverbredes mag gebruiken. Weet iemand of dat idd niet mag? Alvast bedankt voor antwoord!

Allepinie
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door Allepinie » 06 mar 2007, 08:56

Gewoon erop leggen. Spoorverbreder zijn verboden, geloof ik. Maar voor de rest, boeie...
Clio RS "Ange et Demon" (Duitse uitvoering)
Clio IV Intense 2017

Mrtn
super geflipte r5 lijpo

Bericht door Mrtn » 06 mar 2007, 09:25

Zijn niet verboden, wielen mogen echter niet meer dan 30mm buiten de carros uit steken. De kracht op het wiel tov wiellagerhuis wordt verlegd, dus niet teveel mm spacers gebruiken.

Allepinie
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door Allepinie » 06 mar 2007, 09:31

in tegenstelling tot wat velen bij ons denken, is het wettelijk wel toegelaten om spoorverbreders te monteren. M??r ... enkel om bij montage van wielen met een andere ET-waarde de sporing op dezelfde afstand te brengen als bij de originele wielen! Het is inderdaad absoluut verboden de originele sporing te verbreden. Noch met verbreders, noch met andere wielen...
Clio IV Intense 2017

$teven
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door $teven » 06 mar 2007, 10:01

Maar met bredere banden verbreed je toch ook al de sporing? Dan zou dat ook al niet mogen? Spoorverbreders zouden bij mij dus niet mogen, omdat de sporing breder wordt daardoor?

Allepinie
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door Allepinie » 06 mar 2007, 10:08

Het feit dat deze velgen bij jou aanlopen, betekent misschien dat het hart van de velg meer naar buiten ligt. Met spoorverbreders kun je dit dan weer op origineel niveau brengen. Maar het kan ook aan de bredere banden liggen natuurlijk.

Bredere benden vergroten de sporing overigens niet, als het goed is ligt het hart van de velg nog altijd op dezelfde plek, alleen zijn de banden breder.

Volgen we het nog...? :confused: :whistle: ;) :D
Clio IV Intense 2017

$teven
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door $teven » 06 mar 2007, 10:15

Volgens mij snap ik um! Mijn banden nu zijn 13" 165/80, maar die andere zijn 14" 185/70. Als ik die grotere monteer, dan moet ik er dus voor zorgen dat het midden van de band, nog steeds op dezelfde plaats zit als de oude, dan zou ik dus een spoorverbreder van 1 cm moeten gebruiken. De banden komen dan niet buiten de caros en lopen ook nergens aan. Wordt de auto dan nog steeds goedgekeurd vanwege het gebruik van de spoorverbreders?

Allepinie
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door Allepinie » 06 mar 2007, 10:49

Tsja, dat ligt dan weer aan je ET waarde, die 70 en 80 is de hoogte van je band... Maar ik zou er niet zo'n punt van maken. Gewoon monteren en bij eventuele apk gewoon even je oude setje erop gooien. ZIjn het mooi velgen, dwz... foto's? :D
Clio IV Intense 2017

$teven
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door $teven » 06 mar 2007, 10:56

Velgen zijn gewoon saaie zwarte velgen, dat vind ik juist mooi. Ik wilde gewoon wat bredere banden voor meer grip, dus vandaar dat ik deze een keer op kop getikt heb.

Momenteel is het probleem dat de banden die nu onder de auto liggen rare bobbels aan de binnenkant vertonen, die wilde de garage dus vervangen (wordt nu ook APK-gekeurd namelijk) en ze kwamen met een behoorlijke rekening aan. Toen zei ik: 'Ik heb nog wielen liggen, leg ik die er wel even onder'. Ik kan nu wel de sporing verbreden, maar ik heb dus geen goede wielen even liggen om door de APK te komen. Misschien moet ik het toch maar gewoon bij mijn oude velgen laten, dan maar niet zo breed.

Oja, ik kwam nog een forumpje tegen, van de discussie daar wordt ik ook niet wijzer: klik.

Bartjuuuh
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Bartjuuuh » 06 mar 2007, 12:49

Gewoon doen, mijn auto is al 2 keer zonder problemen goedgekeurd met spacers van 10 mm achter...
The biggest mistake when designing something foolproof is to underestimate the ingenuity of complete idiots...

eyes-of-ice
Ik weet er al aardig wat vanaf!

Bericht door eyes-of-ice » 06 mar 2007, 17:03

Gewoon doen ik heb ook al 2 jaar gereden met die dingen op me 1e 5 geen probleem. :cool:
En bij de "grote beurt" gooien ze die dinen er ook op, tewijl hun een groot voorbeeld zijn.
dus als het niet zou mogen, dan denk ik niet dat ze die zouden gebruiken in een programma waar half NL naar kijkt.
Als het vandaag niet komt, dan komt het morgen..

Niekje
Administrator
Administrator

Bericht door Niekje » 06 mar 2007, 17:09

eyes-of-ice schreef:En bij de "grote beurt" gooien ze die dinen er ook op, tewijl hun een groot voorbeeld zijn.
dus als het niet zou mogen, dan denk ik niet dat ze die zouden gebruiken in een programma waar half NL naar kijkt.
Nou daar gebeuren wel meer dingen die niet mogen hoor ;)
"Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging zal je hem nooit meer op zien gaan..."

Download het werkplaatshandboek en meer van mijn server! Inloggen: gebruikersnaam en wachtwoord allebei CC

$teven
Ex-vijfrijder
Ex-vijfrijder

Bericht door $teven » 06 mar 2007, 17:20

De garage belde me dat de die grotere banden ook niet goed zijn en zo de auto niet door de APK komt. Ik had de grote banden even voor er onder gelegd. Nu dus alle banden laten vervangen op mijn oude velgen en ik ga die grotere maar weer op Marktplaats zetten. Wel ga ik terug naar de Euromaster, want daar heb ik al mijn banden respectievelijk in augustus 2005 en in juni 2006 laten vervangen en ze vertonen allemaal rare bobbels aan de binnenkant. Dit is geen normale slijtage, maar gewoon een kloteband.

Fous Cinq
Niet meer te redden R5-junk

Bericht door Fous Cinq » 06 mar 2007, 18:52

als de apk keurmeester er achterkomt keurt ie hem af , plus dat ik die wielbouten met spacers niet vertrouw ... :confused:
Always behave like a duck, look kalm and still on the surface, but paddle like the devil underneath.

R5 automatic 90' zilver metallic - R5 parisienne2 84' Geel - R4 GTL 85' Wit - VW 1300 68' Beige - grijze kever 74'1200 - Citroën C5 Break exclusive 2004 en een berg meuk

Rick
Net begonnen...

Bericht door Rick » 09 mei 2008, 11:57

Weet er iemand of je met de standaard wielbouten spacers kunt gebruiken?

Plaats reactie